مشق آبی

پایه ی پنجم دبستان پاشایی بندر انزلی

مشق آبی

پایه ی پنجم دبستان پاشایی بندر انزلی

نویسندگان

آموزش معلمان پایه ی چهارم و پنجم - 1

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

 

  پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی
« آشنائی با سنگهای رسوبی »

بچه‎ها امروز قرار است چند فعالیت انجام بدهیم این فعالیتها در گروه انجام می‎شود. برای فعالیت امروز گروه چهار نفری گروه مناسبی است.
امروز می‎خواهیم درباره سنگها صحبت کنیم. ورقه‎هایی در اختیارتان قرار می‎دهیم و دوست دارم آنچه در مورد سنگها می‎دانید بنویسید و جدولی مانند این جدول بکشید.

آنچه در مورد سنگها می دانید

 

 

 

 

  بچه‎ها: حتماً شما در کلاس اول در مورد سنگها خوانده‎اید. اطلاعاتی که مربوط می‎شود به سنگها، آنها را بنویسید. هر کس بطور جداگانه بنویسید. مثل جدول من بکشید در برگه‎هایتان. ستونی را در سمت راست بکشید.

 

  مفسر:

دانش‎آموزانی که در این فعالیت شرکت کردند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند. حالا هر گروه برگهای خود را در اختیار گروه قرار بدهند تا لیست کاملی از آنها را تهیه نمایند. تا مطلب تکراری نباشد.  

 

  دانش‎آموز:

آنچه در مورد سنگها می‎دانم:

1ـ بعضی از سنگها رگه‎رگه هستند
2ـ بعضی از سنگها نرم هستند
3ـ بعضی از سنگها بزرگ هستند
4ـ بعضی از سنگها دو رنگ هستند
5ـ بعضی از سنگها ریز هستند
6ـ بعضی از سنگها کوچک هستند.  

 

  معلم: تکراری‎ها را نگوئید.

گروه بعدی:

1. می‎دانیم سنگها مختلف هستند. بعضی نرم، بعضی زبر، بعضی دو رنگ هستند.  

 

  گروه دیگر:

آنچه درباره سنگها می‎‎دانیم بعضی از سنگها گوناگون هستند، بعضی نرم، رنگارنگ، سخت و بعضی مواد تشکیل دهنده آنها مختلف است.
معلم: این اطلاعاتی بود که از قبل در مورد سنگ داشتید و در کتابها خوانده‎اید. معلم: دوست دارید چه مطالب دیگر غیر از اینها در مورد سنگ بدانید، هر سئوالی که دارید بنویسید.
کارتان را در گروه انجام دهید.
جدولی به این شکل تهیه می‎کنیم، سئوالهای خود را در ستون 2 بنویسید.

آنچه در مورد سنگها می دانید

آنچه در مورد سنگها می خواهیم بدامیم

 

 

 

 

  حالا یک گروه که آمادگی بیشتر دارد می‎تواند گزارش دهد.

دانش‎آموز:
گروه اول:

1. سنگها چگونه درست می‎شوند؟
2. چرا سنگها با هم تفاوت دارند؟
3. سنگها در کجا یافت می‎شوند و مواد تشکیل دهنده آنها چیست؟  

 

  گروه بعدی:

1. چرا بعضی سنگها رگه‎رگه هستند؟
2. چرا بعضی نرم و بعضی سفت و سخت هستند؟
3. چرا بعضی سنگها دو رنگ هستند؟
4ـ سنگها در کجا بوجود می‎آیند؟  

 

  گروه دیگر:

1. سنگها در کجا تشکیل می‎شوند؟
2. مواد تشکیل دهنده سنگها چه چیزهایی می‎باشند؟
 

 

  معلم: از صحبتهای شما متوجه شدم که همه شما می‎دانید سنگها گوناگون هستند و این گوناگونی علت دارد چرا سنگها با هم فرق دارند؟
ما می‎خواهیم بدانیم چرا این سنگها با هم فرق دارند و چرا گوناگونند؟

دانش‎آموز:

1. چون مواد تشکیل دهنده آنها با هم فرق دارند.
2. جاهائیکه این سنگها تشکیل شده‎اند با هم فرق دارند.
3ـ مواد تشکیل دهنده فرق دارد.  

 

  معلم: به اندازه کافی فکر نکرده‎اید. من به هر گروهی یک تکه سنگ میدهم با دقت به سنگها نگاه کنید. چه چیزی می‎بینید و دوست دارید چه چیزی در مورد این سنگ بدانید.
سئوالهایی که در گروه برای شما مطرح بود برای من هم مطرح است. من هم مثل شما می‎خواهم بدانم چرا سنگها لایه لایه هستند؟ آیا به سماور خانه‎تان نگاه کرده‎اید؟
چیزهائیکه به سماور و کتری می‎چسبد چیست؟ آیا مادرتان همراه آب چیزهای دیگری به آن اضافه می‎کند؟چه طوری به سماور و کتری این مواد می‎چسبد؟ آیا همان موقع که سماور خریداری می‎شود این مواد به آن چسبیده است؟ شما حدس می‎زنید چیزهایی داخل آب وجود دارد ؟ آیا شما سماوری را که نو خریداری می‎کنید به این شکل است؟ ( بچه‎ها)
حالا دوست دارید حدسی که زدید آزمایش کنید؟ صفحه 64 کتاب را باز کنید و بخوانید فکر می‎کنید برای آزمایش چه چیزهایی لازم است ؟ لطفاً وسایل لازم را بردارید .
معلم : توصیه می‎کنم بعداز پایان کار دستانمان را با آب و صابون بشوریم .
معلم : درحین انجام آزمایش هر چه مشاهده می‎کنید بنویسید .
معلم : کدا م گروه آماده است که بخواند.

دانش‎آموز گروه اول : وقتی خاک را در آب ریختیم، هم می‎زنیم ،‌رنگ آب کدر می‎شود. وقتی شیشه آب را کنار بگذاریم و یک ذره‎بین را روی شیشه قرار دهیم می‎بینیم که ذرات کوچک در آب ته نشین می‎شود .
دانش‎آموز گروه دوم : اول سنگهای ریز و بعد ماسه بر روی هم قرار می‎گیرند.
دانش‎آموز گروه سوم : ابتدا سنگهای بزرگ ته نشین می‎شوند. وقتی خاک را در شیشه ریختیم آب تیره و کدر می‎شود و وقتی شیشه را آرام در کناری بگذاریم ته نشین می‎شوند.  

معلم : پس شما حدس زدید بعد از چند دقیقه که آب را کنار گذاشتیم ذرات موجود در آن ته نشین می‎شود. چه نتیجه‎ای می‎گیرید ؟ آیا می‎توانیم بگوییم که سنگها این جوری تشکیل می‎شوند
معلم : همراه آب یک موادی بود. همان موادی که به کناره سماور می‎چسبد. آن مواد در آب رودخانه‎ها هم وجود دارد. رودخانه این آب را به دریا می‎برد، اول سنگهای درشت ته نشین می‎شود و بعد ذرات ریز دیگر. حالا فهمیدید که چرا سنگها لایه لایه هستند؟
به لایه پایینی آزمایش خود نگاه کنید، دانه‎های ریزته قرار گرفته‎اند و بعد روی آن دانه‎های درشتر قرار گرفته است. من فکر می‎کردم اول دانه‎های درشت ته نشین می‎شود؟
چرا دانه‎های ریز ته آب قرار گرفته‎اند؟ امروز به تمام سؤالات شما، نمی‎توانیم پاسخ بدهیم. باید صبر کنیم فصل سنگها تمام شود. سپس اگر سؤالهایمان بی‎جواب ماند، آنوقت صحبت می‎کنیم .
معلم : دقت کنید موادی که در آب بود لایه به لایه سنگها برای خودش جای باز می‎کند. دریاها و دریاچه‎ها به این شکل هستند. آبها یک موادی را با خودشان می‎برند، طی سالیان دراز می‎ماند و در آنجا سفت و سخت می‎شوند. دانشمندان به این سنگهای رسوبی می‎گویند.
نام دیگر سنگهای رسوبی، سنگهای لایه لایه است.
دانش‎آموز : آنچه دریاچه‎ها و دریاها باخود می‎برند همین مواد موجود در آب است. که ما در این آب مشاهده می‎کنیم .
معلم : آیا سنگ از اول به همین شکل بوده است؟ چرا اینقدر منظم و لایه لایه است.
رودخانه این سنگها را با خود به دریا برده، غلت خورده و سائیده شده و ذرات کوچک آن ته دریا انباشته شده . بعد از مدت زیادی این سنگ تشکیل می‎شود. خیل خوب بود. من فکر می‎کنم امرز خیلی چیزها یاد گرفتم. به خیلی از سؤالها بدون جواب مانده است.
برای جلسه آینده در مورد این مساله فکر کنید: آیا فکر می‎کنید همه سنگها به این شکل درست می‎شوند؟ درباره آن بنویسید و مطلب جمع‎آوری کنید. و نمونه‎هایی از سنگها را برای مطالعه و بررسی به کلاس بیاورید.
معلم : در ضمن یک هفته وقت دارید در مورد سنگها تحقیق کنید و در این مورد می‎توانید از من، والدین خودتان و یا حتی کتاب استفاده کیند. کتابهای مناسبی در کتابخانه وجود دارد که می‎تواند به ما کمک کند.
معلم : یک پیشنهاد، ما هرجایی که به سنگها می‎رسیم در درسمان ، سنگهای مختلفی که به آن برخورد می‎کنید جمع‎آوری کنید تا نمایشگاهی در مدرسه یا کلاس تشکیل بدهیم .  

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

 

  پایه چهارم ابتدایی - ریاضی
« مساحت متوازی‎اضلاع »

امروزه می‎خواهیم چند فعالیت انجام بدهیم . گاهی اوقات اعضای گروه را شما خودتان انتخاب می‎‎کردید و گاهی اوقات من انتخاب می‎کردم ولی امروز می‎خواهیم بطور تصادفی اعضای گروه همان را انتخاب کنیم . لطف کنید همه عزیزان جلو بیایند.

 

  مفسر :

دانش‎آموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچگونه تمرین مقدماتی انجام ندادند.  

 

  معلم :

هرکدام یک کارت انتخاب کنید. دستور کارتان را بعد از اینکه کارتتان را برداشتید به شما می‎گویم، کارتتان را بگیرید بالا، کارتهای همرنگ در یک گروه قرار بگیرند. دست هر یک از شما ، یک کارت است . با کنار هم قرار دادن این کارتها شکل چهارضلعی درست کنید که اضلاع آن دو به دو باهم مساوی و موازی باشند.  

 

  گروه کارت صورتی : کارتتان را به بچه‎ها نشان بدهید. اضلاع آن با هم مساوی و موازی هستند .

 

معلم : شکلی که درست کردید مستطیل بود یا متوازی‎الاضلاع به این شکل نگاه کنید باتوجه به این کارتها دو راه پیشنهاد کنید که با کمک کارتهایتان بتوانید مساحت متوازی‎الاضلاع را بدست آورید.
حالا شما خط‎کش را بردارید، اضلاع شکل را اندازه بگیرید، یکبار شکل متوازی‎الاضلاع را و یک بار شکل مستطیل را .  

معلم: بگوئید چکار کردید؟ چگونه متوازی‎الاضلاع همان مستطیل است؟
دانش‎آموز: مساحت مثلث را بدست می‎آوریم ضربدر صد می‎کنیم سپس مساحت مستطیل را بدست می‎آوریم و در پایان آن دو را با هم جمع می‎کنیم که در نهایت مساحت متوازی‎الاضلاع بدست می‎آید.
خوب بچه‎ها با خط کش و خودکاری که در اختیار دارید مساحت متوازی‎الاضلاع و مستطیل را بدست آورید.
این مساحت را از دو راه بدست آورید.
معلم : فرصت تمام شد. کدام گروه آمادگی جواب دارد.
گروه کارت آبی،‌بیائید پای تخته و بصورت عملی نشان بدهید.
ابتدا مساحتها را جداجدا حساب می‎کنیم .
طول مستطیل 8 و عرض مستطیل 4 مساحت مستطیل برزگ بدست می‎آید.
 

 

  32 = 4×8
سپس ، مساحت مستطیل کوچک را بدست می‎آوریم. طول 5 و عرض 4 است.
20 = 4×5
مساحت مستطیل با مساحت متوازی‎الاضلاع برابر است. 52=20+32

گروه بعدی :
دو تا مثلث را کنار هم قراردادیم مربع بدست آمد.
52=4×13
این مستطیل را کنار هم قرار دادیم طول آن را 13 و عرض آن 4 است از ضرب این دو عدد مساحت را بدست آورده‎ایم . نتیجه گرفتیم که اگر شکل ما مستطیل باشد مساحت آن 52 بدست می‎آید.
اگر شکل متوازی‎الاضلاع باشد باز مساحت 52 بدست می‎آید.  

 

  معلم : به کارتتان نگاه کنید و بگوئید ضلع بزرگ متوازی‎الاضلاع کدام مستطیل است و با ضلع بزرگ مستطیل کدام ضلع متوازی‎الاضلاع است .

 

دانش‎‎آموز: ضلع بزرگ متوازی‎الاضلاع ، طول مستطیل می‎شود.
معلم : خوب فکر کنید و بگوئید ضلع بزرگ مستطیل کدام ضلغ متوازی‎الاضلاع است. روی شکل توضیح دهید.
دانش‎آموز : ضلع بزرگ مستطیل ، قاعده متوازی‎الاضلاع است. معلم ضلع کوچک مستطیل ، کدام ضلع متوازی‎الاضلاع است ؟
دانش‎آموز : ارتفاع (طول)
معلم : باتوجه به بخشهای گذشته،‌ بگوئید مساحت متوازی‎الاضلاع به چه صورتی به دست می‎آید .
معلم : یکی از گروهها بیاید پای تخته ، در یک جمله بگویئد مساحت متوازی‎الاضلاع چگونه به دست می‎آید .
داش‎آموز : ما گفتیم که عرض مستطیل، ارتفاع متوازی‎الاضلاع است و طول مستطیل هم قاعده متوازی‎الاضلاع است .
مساحت متوازی‎الاضلاع= ارتفاع × قاعده  

 

  معلم: بچه‎ها آیا می‎توان این فرمول را به شکل دیگری نوشت؟

بچه‎ها: مساحت متوازی‎الاضلاع = (ارتفاع ) ضلع کوچک × ضلع بزرگ (قاعده)
معلم : بچه‎ها فکر می‎کنید این جمله‎ای که نوشتید در همه متوازی‎الاضلاعها صادق است . یعنی همه متوازی‎الاضلاع از نظر مساحت با هم یکسانند؟
دانش‎آموزان : باید امتحان کنیم .
معلم : من شکلهایی تهیه کرده‎ام که عدد آن بر روی آنها نوشته شده است.
دانش‎آموز : نتیجه می‎گیریم که در تمام موارد قاعده × ارتفاع است .
معلم : پس یاد گرفتیم که تمامی متوازی‎الاضلاعها به این قاعده که دوست شما گفت بدست می‎آید . یعنی :
مساحت متوازی‎الاضلاع = قاعده × ارتفاع  

 

  معلم: ما اول فکر کردیم ، بعد حدس زدیم ، حدسهایمان را امتحان کردیم ، فرضیه ساختیم ،‌مشاهده کردیم اندازه گیری و ضرب و جمع کردیم ،‌عملیات ریاضی انجام دادیم و در نهایت به قانون کلی رسیدیم .
برای اینکه فراموش نشود کاری را که انجام داده‎ایم . تمرینات متوازی‎الاضلاع را کار کنید.

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

 

  پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی
« گیاهان،‌ موجودات پر ارزش »

امروز می‎خواهیم با همدیگر چند فعالیت انجام بدهیم . چون این کار گروهی است و در گروه انجام می‎شود. سپس به ترتیب هر کدام از شما یک کارت بر‎می‎دارین تا گروهتان را معلوم کنید. توضیحات اضافی را بعداً می‎گویم.

 

  مفسر :

دانش‎آموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچ‎گونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند.
معلم : دست هر یک از شما یک کارت است. این کارتها به نوعی با هم ارتباط دارند. بگردید و ارتباط آنها را با کارت دوستانتان پیدا کنید و گروهتان را تشکیل بدهید.
معلم : اجازه بدهید اسم گروهها رااز گلها انتخاب کینم . چون راجع به گلها صحبت می‎کنیم  

 

  گروه نیلوفر :

کارتها که دست ما بود. انواع ریشه‏ها بود. یعنی از ریشه‎ها افشان،‌ بعضی دیگر راست و بعضی دیگر ریشه تربچه‎ای دارند. به همین دلیل در یک گروه قرار گرفته‎اند.
ما نتیجه می‎گیریم که ریشه‎های مختلفی وجود دارد و ریشه‎ها انواع مختلفی دارند.
معلم : تربچه خود یک ریشه است.  

 

  گروه بعدی :

برگهای مختلفی وجوددارد. بعضی از برگها باریک، بعضی دیگر کلفت ، بعضی دیگر پائیزی هستند بعضی دیگر از برگها برای انواع گیاهان استفاده می‎شوند.  

 

  گروه بعدی :

انواع ساقه‎ها است. از مشاهده این ساقه نتیجه می‎گیریم که ساقه‎ها مختلف هستند .
بعضی از ساقه‎ها نازک و بعضی دیگر کلفت هستند. بعضی از ساقه‎ها خطهایی روی آنها وجود دارد و بعضی‎ها کوتاه هستند .
معلم : باتوجه با اینکه گلها از لحاظ ریشه ، ساقه و برگها با هم تفاوت دارند، آیا می‎توان گفت که موارد مصرف آنها با هم فرق می‎کند؟
دانش‎آموزان : بله گیاهان موارد استفاده گوناگون دارند.
معلم : صفحه 16 کتاب را باز کنید .عنوان درس را بخوانید.
معلم: می‎خواهم در این خصوص با هم بخث کنید.
معلم : حالا یک گروه بیاید و توضیح بدهد.  

 

  گروه نسترن :

منظره‎ای از زمین کشاورزی است و تعدادی از کشاورزان مشغول به کار هستند. خطوطی که مشاهده می‎شود تقسیم‎بندی گیاهان و یک مقدار هم علف سبز و علف هرز است. معلم : از علف سبز چه استفاده‎ای می‎‎شود.
دانش‎آمور : علف را به حیوانات می‎دهند.
معلم : چه کارهایی روی این زمین انجام شده است که به این شکل درآمده است . یاداشت کنید.
معلم : فرصت تمام است.  

 

  گروه نیلوفر : شخم زدن
گروه نسترن : مبارزه با آفات
گروه مریم : از بین بردن علفهای هرز ، آبیاری کردن و کاشتن دانه .
معلم : گفتید که کارهایی روی زمین انجام شده است . یک نفر بیاید و به ترتیب کارهایی که انجام شده را بنویسید.
1ـ شخم زدن
2ـ کاشتن
3ـ آبیاری
4ـ ازبین بردن علفهای هرز
5ـ مباره با آفات

معلم : آیا کشاورزان هر نوع گیاهی را می‎کارند.
دانش‎آموز 1: گیاهانی را می‎کارند که مردم و حیوانات بتوانند استفاده کنند.
دانش‎آموز2: بعضی از گیاهانی که مفید باشند . مثلا اینکه در صنایع چوب استفاده شوند یا استفاده دارویی داشته باشند .
دانش‎آموز3: گیاهانی که برای ما ضرر نداشته باشد را می‎کارند ، مثلاً در صنعت رنگرزی کاربرد داشته باشند،
دانش‎آموز4: گیاهانی را که در غذاها استفاده می‎شوند.
معلم : گلها هم یک نوع گیاهند و از آنها استفاده می‎کنیم .
دانش‎آموز : گیاهان گوناگونند. قبل از کاشتن دانه چه مراحلی را طی می‎کنند؟ از گیاهان چه استفاده‎های می‎شود؟
معلم : آیا دوست دارید در مورد کار کشاورزی و خواص گیاهان اطلاعات بیشتری داشت باشید؟
معلم : ‌بچه‎ها موضوعها را یادداشت کردم ، در گروه مشورت کنید و بحث کنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت کنید.  

 

  من موضوعات را روی تابلو می‎نویسم ، بعد در مورد آنها صحبت می‎کنیم .
1ـ شخم زدن
2ـ روش مبارزه با علفهای هرز
3ـ مبارزه با سایر آفتها
4ـ داروهای گیاهی
5ـ رنگهای گیاهی و روش تهیه آنها
6ـ چوب و کاربرد آن .

معلم : ‌بچه‎ها موضوعها را یادداشت کردم ، در گروه مشورت کنید و بحث کنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت کنید.
گزارش را تهیه کردید ، منابعی را که استفاده کردید، از افرادی که کمک گرفتید و کارهایی را که انجام دادید برایمان یادداشت کنید .الان که صحبت من تمام شد به کتابخانه مدرسه می‎رویم تا از منابع مربوط به آن استفاده کنیم .  

آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم

 

  پایه چهارم ابتدایی - انشاء
« ‌موضوع با انتخاب دانش‎آموز »

دانش‎آموزان عزیر امروز می‎خواهیم با کمک هم انشاء بنویسیم . ابتدا راجع به موضوعاتی که شما پیشنهاد می‎کنید بحث می‎کنیم و در نهایت از نتیجه بحث یک موضوع را انتخاب کرده و انشاء را می‎نویسیم .
حالا هر کسی موضوعی را در گروه پیشنهاد کند.

 

  مفسر :

دانش آموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند .
معلم : موضوعاتی که به نظرتان می‎آید بگوئید تا من بنویسیم .
طبیعت ، مدرسه ، کتاب ، درس ، کلاس ، آسمان ، باران ، مهربان ، مادر
معلم : آیا تا به حال کلمه رای¬گیری را شنیده¬اید ؟ یعنی چه؟
معلم : چند نفر نظر خود را درباره یک موضوع بگویید .
حالا برای انتخاب موضوع می‎خواهیم رای‎گیری کنیم . با کمک همدیگر یک موضوع را انتخاب می‎کنیم .
معلم : چه کسی موضوع طبیعت را انتخاب کرد ؟ چرا طبیعت را انتخاب کردید ؟
داتش‎آموز : چون طبیعت زیباست . پس برای طبیعت دونفر رای دادند .
معلم : چه کسی موضوع مدرسه را انتخاب کرد ؟
دانش‎آموز : ما وقت خودمان را در مدرسه می‎گذرانیم و مدرسه را دوست داریم . پس هفت نفر موضوع مدرسه را انتخاب کردند .  

 

  1ـ مدرسه زندان کوچک ولی دشت بزرگ است .
2ـ مدرسه مکانی است که در آنجا درس می‎خوانیم و خاطرات تلخ و شیرین را در آن تجربه می¬کنیم .
3ـ مدرسه جاندار ولی بیجان است . یعنی همه فکر می کنند جان ندارد ولی جان دارد . چون جان آن در احساس اوست .
4ـ مدرسه خانه دوم ما و جامعه کوچکی است .
5- مدرسه جای مقدسی است .

معلم : اگر بخواهیم مدرسه را به جایی تشبیه کنیم ،مانند چیست ؟
دانش‎آموز 1 : ظرف سالاد است .
دانش‎آموز 2 : دشت بزرگ است .
دانش‎آموز 3 :مانند باغ است .
دانش‎آموز 4 : مانند ظرف آش است .
دانش‎آموز 5 :مثل دریاست .

معلم : چند لحظه بعد از صحبتهای من چشمهایتان را ببندید و فکر کنید مدرسه جان‎دار و انسان است . احساس خود را از زبان مدرسه بنویسید . یعنی اگر بجای مدرسه بودید از بچه‎ها چه می‎خواستید .
معلم : فرصت تمام شد . جمله هایتان را بخوانید من یادداشت کنم .

دانش‎آموز 1 :دوست دارم بچه‎ها با آرامش برپیکرم قدم بزنند .
دانش‎آموز 2 :من مثل یک آلبوم ، حوادث و خاطرات بچه‎ها را در دل خود جای می‎دهم.
دانش‎آموز 3 : از دانش‎آموزان خوا هش میکنم که درحیاط من آشغال نریزند و مرا کثیف نکنند .
دانش‎آموز 4 : دوست دارم همیشه بچه‎ها در من جشن بگیرند و شاد باشند .
دانش‎آموز 5 : اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آنها نگهداری می‎کنم.
دانش‎آموز 6 : بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎کنند ولی من آنان را دوست دارم.
دانش‎آموز 7 : دوست دارم بچه‎ها در من با آرامش بازی کنند .  

 

  معلم : بچه‎ها کافیست. جملات قشنگی گفتید . حالا در گروه بنشینید . از تمام جملاتی که خودتان گفتید . انشاء بنویسید .

معلم : زمان تمام شد . هر چهار انشاء را در کنار هم بگذارید و از ترکیب آنها یک انشاء بنویسید .
معلم : فرصت تمام شد . کدام گروه آمادگی دارد انشاء را بخواند .
دانش‎آموز : بنام خدا من جامعه دوم بچه‎ها هستم . بهترین ایام من مهر ماه است .
روزی که شادی بچه‎ها را به جان خریدم . مدرسه جای مقدسی است . مدرسه مثل آلبومی است که خاطرات را در خود نگه می‎دارد .
از بچه‎ها خواهش می‎کنم من را تمیز نگه دارند . من دوست دارم بچه‎ها در من جشن بگیرند .
معلم : بچه‎ها نظری ندارید .
دانش‎آموز : با اینکه خودمان انشاء نوشتیم ولی در برخی جملات ارتباطی وجود نداشت .
دانش‎آموز دیگر : سلام من مدرسه هستم . من خانه دوم بچه‎ها و جامعه کوچکی هستم . من بچه‎ها را دوست دارم . بچه‎ها در من خاطرات زیادی بوجود می‎آورند . بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎کنند ولی من دشت بسیار وسیع هستم دوست دارم بچه‎ها با آرامش در من قدم بزنند . اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آن نگهداری می‎کنم . خواهشی که از بچه‎ها دارم این است که من را کثیف نکنند .
دانش‎آموز دیگر: مدرسه خانه دوم بچه‎هاست. بچه‎ها در آن آسایش و آرامش دارند. مدرسه جایی است که در آن بچه‎ها درس می‎خوانند و خاطرات تلخ و شیرین را در آن به جا می‎گذارند. اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من بیدار می‎مانم. مدرسه مانند کاسه است، نخود و لوبیای آن را بچه‎ها و نمک آن را بچه‎های با‎مزه تشکیل میدهند. معلم: نظرتان راجع به این انشاء چه بود؟
دانش‎آموز: این گروه کلمه بچه‎ها را زیاد به کار برده بود.
معلم: گفتید که نخود و لوبیا مثل بچه‎های مدرسه‎اند، یعنی چه؟
چیزهای دیگری نیز داخل آش است. رشته‎های آن نیمکت، کاسه آن مثل کلاس و قاشق آن خانم معلم است.
معلم: یک نفر بیاید پای تخته و توضیح بدهد که از اول چه کارهایی انجام دادیم. دانش‎آموز: بچه‎ها هر کلمه و جملاتی را که به ذهنشان می‎آمد گفتند و در گروه آن را توصیف و تشبیه کردند. یکسری خود را جای مدرسه گذاشتند و مدرسه را با چیزهایی مختلف تشبیه کردند.
نتیجه آن انشاء ارشد که بچه‎ها نوشتند.  

 

  معلم: شاید در این فرصت کوتاه مطالبی به ذهن شما رسید ولی به علت زمان کم نتوانستید بنویسید بعداً می‎توانید مطالب خود را کامل کنید.

 

  • .. Ramin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی