آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم
پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی « آشنائی با سنگهای رسوبی »
|
بچهها امروز قرار است چند فعالیت انجام بدهیم این فعالیتها در گروه انجام میشود. برای فعالیت امروز گروه چهار نفری گروه مناسبی است. امروز میخواهیم درباره سنگها صحبت کنیم. ورقههایی در اختیارتان قرار میدهیم و دوست دارم آنچه در مورد سنگها میدانید بنویسید و جدولی مانند این جدول بکشید.
آنچه در مورد سنگها می دانید
|
|
|
|
|
بچهها: حتماً شما در کلاس اول در مورد سنگها خواندهاید. اطلاعاتی که مربوط میشود به سنگها، آنها را بنویسید. هر کس بطور جداگانه بنویسید. مثل جدول من بکشید در برگههایتان. ستونی را در سمت راست بکشید.
|
مفسر:
|
دانشآموزانی که در این فعالیت شرکت کردند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند. حالا هر گروه برگهای خود را در اختیار گروه قرار بدهند تا لیست کاملی از آنها را تهیه نمایند. تا مطلب تکراری نباشد.
|
دانشآموز:
آنچه در مورد سنگها میدانم:
|
1ـ بعضی از سنگها رگهرگه هستند 2ـ بعضی از سنگها نرم هستند 3ـ بعضی از سنگها بزرگ هستند 4ـ بعضی از سنگها دو رنگ هستند 5ـ بعضی از سنگها ریز هستند 6ـ بعضی از سنگها کوچک هستند.
|
معلم: تکراریها را نگوئید.
گروه بعدی:
|
1. میدانیم سنگها مختلف هستند. بعضی نرم، بعضی زبر، بعضی دو رنگ هستند.
|
گروه دیگر:
|
آنچه درباره سنگها میدانیم بعضی از سنگها گوناگون هستند، بعضی نرم، رنگارنگ، سخت و بعضی مواد تشکیل دهنده آنها مختلف است. معلم: این اطلاعاتی بود که از قبل در مورد سنگ داشتید و در کتابها خواندهاید. معلم: دوست دارید چه مطالب دیگر غیر از اینها در مورد سنگ بدانید، هر سئوالی که دارید بنویسید. کارتان را در گروه انجام دهید. جدولی به این شکل تهیه میکنیم، سئوالهای خود را در ستون 2 بنویسید.
آنچه در مورد سنگها می دانید
|
آنچه در مورد سنگها می خواهیم بدامیم
|
|
|
|
حالا یک گروه که آمادگی بیشتر دارد میتواند گزارش دهد.
دانشآموز: گروه اول:
|
1. سنگها چگونه درست میشوند؟ 2. چرا سنگها با هم تفاوت دارند؟ 3. سنگها در کجا یافت میشوند و مواد تشکیل دهنده آنها چیست؟
|
گروه بعدی:
|
1. چرا بعضی سنگها رگهرگه هستند؟ 2. چرا بعضی نرم و بعضی سفت و سخت هستند؟ 3. چرا بعضی سنگها دو رنگ هستند؟ 4ـ سنگها در کجا بوجود میآیند؟
|
گروه دیگر:
|
1. سنگها در کجا تشکیل میشوند؟ 2. مواد تشکیل دهنده سنگها چه چیزهایی میباشند؟
|
معلم: از صحبتهای شما متوجه شدم که همه شما میدانید سنگها گوناگون هستند و این گوناگونی علت دارد چرا سنگها با هم فرق دارند؟ ما میخواهیم بدانیم چرا این سنگها با هم فرق دارند و چرا گوناگونند؟
دانشآموز:
|
1. چون مواد تشکیل دهنده آنها با هم فرق دارند. 2. جاهائیکه این سنگها تشکیل شدهاند با هم فرق دارند. 3ـ مواد تشکیل دهنده فرق دارد.
|
معلم: به اندازه کافی فکر نکردهاید. من به هر گروهی یک تکه سنگ میدهم با دقت به سنگها نگاه کنید. چه چیزی میبینید و دوست دارید چه چیزی در مورد این سنگ بدانید. سئوالهایی که در گروه برای شما مطرح بود برای من هم مطرح است. من هم مثل شما میخواهم بدانم چرا سنگها لایه لایه هستند؟ آیا به سماور خانهتان نگاه کردهاید؟ چیزهائیکه به سماور و کتری میچسبد چیست؟ آیا مادرتان همراه آب چیزهای دیگری به آن اضافه میکند؟چه طوری به سماور و کتری این مواد میچسبد؟ آیا همان موقع که سماور خریداری میشود این مواد به آن چسبیده است؟ شما حدس میزنید چیزهایی داخل آب وجود دارد ؟ آیا شما سماوری را که نو خریداری میکنید به این شکل است؟ ( بچهها) حالا دوست دارید حدسی که زدید آزمایش کنید؟ صفحه 64 کتاب را باز کنید و بخوانید فکر میکنید برای آزمایش چه چیزهایی لازم است ؟ لطفاً وسایل لازم را بردارید . معلم : توصیه میکنم بعداز پایان کار دستانمان را با آب و صابون بشوریم . معلم : درحین انجام آزمایش هر چه مشاهده میکنید بنویسید . معلم : کدا م گروه آماده است که بخواند.
|
دانشآموز گروه اول : وقتی خاک را در آب ریختیم، هم میزنیم ،رنگ آب کدر میشود. وقتی شیشه آب را کنار بگذاریم و یک ذرهبین را روی شیشه قرار دهیم میبینیم که ذرات کوچک در آب ته نشین میشود . دانشآموز گروه دوم : اول سنگهای ریز و بعد ماسه بر روی هم قرار میگیرند. دانشآموز گروه سوم : ابتدا سنگهای بزرگ ته نشین میشوند. وقتی خاک را در شیشه ریختیم آب تیره و کدر میشود و وقتی شیشه را آرام در کناری بگذاریم ته نشین میشوند.
|
معلم : پس شما حدس زدید بعد از چند دقیقه که آب را کنار گذاشتیم ذرات موجود در آن ته نشین میشود. چه نتیجهای میگیرید ؟ آیا میتوانیم بگوییم که سنگها این جوری تشکیل میشوند معلم : همراه آب یک موادی بود. همان موادی که به کناره سماور میچسبد. آن مواد در آب رودخانهها هم وجود دارد. رودخانه این آب را به دریا میبرد، اول سنگهای درشت ته نشین میشود و بعد ذرات ریز دیگر. حالا فهمیدید که چرا سنگها لایه لایه هستند؟ به لایه پایینی آزمایش خود نگاه کنید، دانههای ریزته قرار گرفتهاند و بعد روی آن دانههای درشتر قرار گرفته است. من فکر میکردم اول دانههای درشت ته نشین میشود؟ چرا دانههای ریز ته آب قرار گرفتهاند؟ امروز به تمام سؤالات شما، نمیتوانیم پاسخ بدهیم. باید صبر کنیم فصل سنگها تمام شود. سپس اگر سؤالهایمان بیجواب ماند، آنوقت صحبت میکنیم . معلم : دقت کنید موادی که در آب بود لایه به لایه سنگها برای خودش جای باز میکند. دریاها و دریاچهها به این شکل هستند. آبها یک موادی را با خودشان میبرند، طی سالیان دراز میماند و در آنجا سفت و سخت میشوند. دانشمندان به این سنگهای رسوبی میگویند. نام دیگر سنگهای رسوبی، سنگهای لایه لایه است. دانشآموز : آنچه دریاچهها و دریاها باخود میبرند همین مواد موجود در آب است. که ما در این آب مشاهده میکنیم . معلم : آیا سنگ از اول به همین شکل بوده است؟ چرا اینقدر منظم و لایه لایه است. رودخانه این سنگها را با خود به دریا برده، غلت خورده و سائیده شده و ذرات کوچک آن ته دریا انباشته شده . بعد از مدت زیادی این سنگ تشکیل میشود. خیل خوب بود. من فکر میکنم امرز خیلی چیزها یاد گرفتم. به خیلی از سؤالها بدون جواب مانده است. برای جلسه آینده در مورد این مساله فکر کنید: آیا فکر میکنید همه سنگها به این شکل درست میشوند؟ درباره آن بنویسید و مطلب جمعآوری کنید. و نمونههایی از سنگها را برای مطالعه و بررسی به کلاس بیاورید. معلم : در ضمن یک هفته وقت دارید در مورد سنگها تحقیق کنید و در این مورد میتوانید از من، والدین خودتان و یا حتی کتاب استفاده کیند. کتابهای مناسبی در کتابخانه وجود دارد که میتواند به ما کمک کند. معلم : یک پیشنهاد، ما هرجایی که به سنگها میرسیم در درسمان ، سنگهای مختلفی که به آن برخورد میکنید جمعآوری کنید تا نمایشگاهی در مدرسه یا کلاس تشکیل بدهیم .
|
آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم
پایه چهارم ابتدایی - ریاضی « مساحت متوازیاضلاع »
|
امروزه میخواهیم چند فعالیت انجام بدهیم . گاهی اوقات اعضای گروه را شما خودتان انتخاب میکردید و گاهی اوقات من انتخاب میکردم ولی امروز میخواهیم بطور تصادفی اعضای گروه همان را انتخاب کنیم . لطف کنید همه عزیزان جلو بیایند.
|
مفسر :
|
دانشآموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچگونه تمرین مقدماتی انجام ندادند.
|
معلم :
|
هرکدام یک کارت انتخاب کنید. دستور کارتان را بعد از اینکه کارتتان را برداشتید به شما میگویم، کارتتان را بگیرید بالا، کارتهای همرنگ در یک گروه قرار بگیرند. دست هر یک از شما ، یک کارت است . با کنار هم قرار دادن این کارتها شکل چهارضلعی درست کنید که اضلاع آن دو به دو باهم مساوی و موازی باشند.
|
گروه کارت صورتی : کارتتان را به بچهها نشان بدهید. اضلاع آن با هم مساوی و موازی هستند .
|
معلم : شکلی که درست کردید مستطیل بود یا متوازیالاضلاع به این شکل نگاه کنید باتوجه به این کارتها دو راه پیشنهاد کنید که با کمک کارتهایتان بتوانید مساحت متوازیالاضلاع را بدست آورید. حالا شما خطکش را بردارید، اضلاع شکل را اندازه بگیرید، یکبار شکل متوازیالاضلاع را و یک بار شکل مستطیل را .
|
معلم: بگوئید چکار کردید؟ چگونه متوازیالاضلاع همان مستطیل است؟ دانشآموز: مساحت مثلث را بدست میآوریم ضربدر صد میکنیم سپس مساحت مستطیل را بدست میآوریم و در پایان آن دو را با هم جمع میکنیم که در نهایت مساحت متوازیالاضلاع بدست میآید. خوب بچهها با خط کش و خودکاری که در اختیار دارید مساحت متوازیالاضلاع و مستطیل را بدست آورید. این مساحت را از دو راه بدست آورید. معلم : فرصت تمام شد. کدام گروه آمادگی جواب دارد. گروه کارت آبی،بیائید پای تخته و بصورت عملی نشان بدهید. ابتدا مساحتها را جداجدا حساب میکنیم . طول مستطیل 8 و عرض مستطیل 4 مساحت مستطیل برزگ بدست میآید.
|
32 = 4×8 سپس ، مساحت مستطیل کوچک را بدست میآوریم. طول 5 و عرض 4 است. 20 = 4×5 مساحت مستطیل با مساحت متوازیالاضلاع برابر است. 52=20+32
|
گروه بعدی : دو تا مثلث را کنار هم قراردادیم مربع بدست آمد. 52=4×13 این مستطیل را کنار هم قرار دادیم طول آن را 13 و عرض آن 4 است از ضرب این دو عدد مساحت را بدست آوردهایم . نتیجه گرفتیم که اگر شکل ما مستطیل باشد مساحت آن 52 بدست میآید. اگر شکل متوازیالاضلاع باشد باز مساحت 52 بدست میآید.
|
معلم : به کارتتان نگاه کنید و بگوئید ضلع بزرگ متوازیالاضلاع کدام مستطیل است و با ضلع بزرگ مستطیل کدام ضلع متوازیالاضلاع است .
|
دانشآموز: ضلع بزرگ متوازیالاضلاع ، طول مستطیل میشود. معلم : خوب فکر کنید و بگوئید ضلع بزرگ مستطیل کدام ضلغ متوازیالاضلاع است. روی شکل توضیح دهید. دانشآموز : ضلع بزرگ مستطیل ، قاعده متوازیالاضلاع است. معلم ضلع کوچک مستطیل ، کدام ضلع متوازیالاضلاع است ؟ دانشآموز : ارتفاع (طول) معلم : باتوجه به بخشهای گذشته، بگوئید مساحت متوازیالاضلاع به چه صورتی به دست میآید . معلم : یکی از گروهها بیاید پای تخته ، در یک جمله بگویئد مساحت متوازیالاضلاع چگونه به دست میآید . داشآموز : ما گفتیم که عرض مستطیل، ارتفاع متوازیالاضلاع است و طول مستطیل هم قاعده متوازیالاضلاع است . مساحت متوازیالاضلاع= ارتفاع × قاعده
|
معلم: بچهها آیا میتوان این فرمول را به شکل دیگری نوشت؟
|
بچهها: مساحت متوازیالاضلاع = (ارتفاع ) ضلع کوچک × ضلع بزرگ (قاعده) معلم : بچهها فکر میکنید این جملهای که نوشتید در همه متوازیالاضلاعها صادق است . یعنی همه متوازیالاضلاع از نظر مساحت با هم یکسانند؟ دانشآموزان : باید امتحان کنیم . معلم : من شکلهایی تهیه کردهام که عدد آن بر روی آنها نوشته شده است. دانشآموز : نتیجه میگیریم که در تمام موارد قاعده × ارتفاع است . معلم : پس یاد گرفتیم که تمامی متوازیالاضلاعها به این قاعده که دوست شما گفت بدست میآید . یعنی : مساحت متوازیالاضلاع = قاعده × ارتفاع
|
معلم: ما اول فکر کردیم ، بعد حدس زدیم ، حدسهایمان را امتحان کردیم ، فرضیه ساختیم ،مشاهده کردیم اندازه گیری و ضرب و جمع کردیم ،عملیات ریاضی انجام دادیم و در نهایت به قانون کلی رسیدیم . برای اینکه فراموش نشود کاری را که انجام دادهایم . تمرینات متوازیالاضلاع را کار کنید.
|
آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم
پایه چهارم ابتدایی - علوم تجربی « گیاهان، موجودات پر ارزش »
|
امروز میخواهیم با همدیگر چند فعالیت انجام بدهیم . چون این کار گروهی است و در گروه انجام میشود. سپس به ترتیب هر کدام از شما یک کارت برمیدارین تا گروهتان را معلوم کنید. توضیحات اضافی را بعداً میگویم.
|
مفسر :
|
دانشآموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند. معلم : دست هر یک از شما یک کارت است. این کارتها به نوعی با هم ارتباط دارند. بگردید و ارتباط آنها را با کارت دوستانتان پیدا کنید و گروهتان را تشکیل بدهید. معلم : اجازه بدهید اسم گروهها رااز گلها انتخاب کینم . چون راجع به گلها صحبت میکنیم
|
گروه نیلوفر :
|
کارتها که دست ما بود. انواع ریشهها بود. یعنی از ریشهها افشان، بعضی دیگر راست و بعضی دیگر ریشه تربچهای دارند. به همین دلیل در یک گروه قرار گرفتهاند. ما نتیجه میگیریم که ریشههای مختلفی وجود دارد و ریشهها انواع مختلفی دارند. معلم : تربچه خود یک ریشه است.
|
گروه بعدی :
|
برگهای مختلفی وجوددارد. بعضی از برگها باریک، بعضی دیگر کلفت ، بعضی دیگر پائیزی هستند بعضی دیگر از برگها برای انواع گیاهان استفاده میشوند.
|
گروه بعدی :
|
انواع ساقهها است. از مشاهده این ساقه نتیجه میگیریم که ساقهها مختلف هستند . بعضی از ساقهها نازک و بعضی دیگر کلفت هستند. بعضی از ساقهها خطهایی روی آنها وجود دارد و بعضیها کوتاه هستند . معلم : باتوجه با اینکه گلها از لحاظ ریشه ، ساقه و برگها با هم تفاوت دارند، آیا میتوان گفت که موارد مصرف آنها با هم فرق میکند؟ دانشآموزان : بله گیاهان موارد استفاده گوناگون دارند. معلم : صفحه 16 کتاب را باز کنید .عنوان درس را بخوانید. معلم: میخواهم در این خصوص با هم بخث کنید. معلم : حالا یک گروه بیاید و توضیح بدهد.
|
گروه نسترن :
|
منظرهای از زمین کشاورزی است و تعدادی از کشاورزان مشغول به کار هستند. خطوطی که مشاهده میشود تقسیمبندی گیاهان و یک مقدار هم علف سبز و علف هرز است. معلم : از علف سبز چه استفادهای میشود. دانشآمور : علف را به حیوانات میدهند. معلم : چه کارهایی روی این زمین انجام شده است که به این شکل درآمده است . یاداشت کنید. معلم : فرصت تمام است.
|
گروه نیلوفر : شخم زدن گروه نسترن : مبارزه با آفات گروه مریم : از بین بردن علفهای هرز ، آبیاری کردن و کاشتن دانه . معلم : گفتید که کارهایی روی زمین انجام شده است . یک نفر بیاید و به ترتیب کارهایی که انجام شده را بنویسید. 1ـ شخم زدن 2ـ کاشتن 3ـ آبیاری 4ـ ازبین بردن علفهای هرز 5ـ مباره با آفات
|
معلم : آیا کشاورزان هر نوع گیاهی را میکارند. دانشآموز 1: گیاهانی را میکارند که مردم و حیوانات بتوانند استفاده کنند. دانشآموز2: بعضی از گیاهانی که مفید باشند . مثلا اینکه در صنایع چوب استفاده شوند یا استفاده دارویی داشته باشند . دانشآموز3: گیاهانی که برای ما ضرر نداشته باشد را میکارند ، مثلاً در صنعت رنگرزی کاربرد داشته باشند، دانشآموز4: گیاهانی را که در غذاها استفاده میشوند. معلم : گلها هم یک نوع گیاهند و از آنها استفاده میکنیم . دانشآموز : گیاهان گوناگونند. قبل از کاشتن دانه چه مراحلی را طی میکنند؟ از گیاهان چه استفادههای میشود؟ معلم : آیا دوست دارید در مورد کار کشاورزی و خواص گیاهان اطلاعات بیشتری داشت باشید؟ معلم : بچهها موضوعها را یادداشت کردم ، در گروه مشورت کنید و بحث کنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت کنید.
|
من موضوعات را روی تابلو مینویسم ، بعد در مورد آنها صحبت میکنیم . 1ـ شخم زدن 2ـ روش مبارزه با علفهای هرز 3ـ مبارزه با سایر آفتها 4ـ داروهای گیاهی 5ـ رنگهای گیاهی و روش تهیه آنها 6ـ چوب و کاربرد آن .
|
معلم : بچهها موضوعها را یادداشت کردم ، در گروه مشورت کنید و بحث کنید . مراحل انجام تحقیقات را یادداشت کنید. گزارش را تهیه کردید ، منابعی را که استفاده کردید، از افرادی که کمک گرفتید و کارهایی را که انجام دادید برایمان یادداشت کنید .الان که صحبت من تمام شد به کتابخانه مدرسه میرویم تا از منابع مربوط به آن استفاده کنیم .
|
آموزش معلمان پایه چهارم و پنجم
پایه چهارم ابتدایی - انشاء « موضوع با انتخاب دانشآموز »
|
دانشآموزان عزیر امروز میخواهیم با کمک هم انشاء بنویسیم . ابتدا راجع به موضوعاتی که شما پیشنهاد میکنید بحث میکنیم و در نهایت از نتیجه بحث یک موضوع را انتخاب کرده و انشاء را مینویسیم . حالا هر کسی موضوعی را در گروه پیشنهاد کند.
|
مفسر :
|
دانش آموزانی که در این فعالیت شرکت نمودند هیچگونه فعالیت مقدماتی انجام ندادند . معلم : موضوعاتی که به نظرتان میآید بگوئید تا من بنویسیم . طبیعت ، مدرسه ، کتاب ، درس ، کلاس ، آسمان ، باران ، مهربان ، مادر معلم : آیا تا به حال کلمه رای¬گیری را شنیده¬اید ؟ یعنی چه؟ معلم : چند نفر نظر خود را درباره یک موضوع بگویید . حالا برای انتخاب موضوع میخواهیم رایگیری کنیم . با کمک همدیگر یک موضوع را انتخاب میکنیم . معلم : چه کسی موضوع طبیعت را انتخاب کرد ؟ چرا طبیعت را انتخاب کردید ؟ داتشآموز : چون طبیعت زیباست . پس برای طبیعت دونفر رای دادند . معلم : چه کسی موضوع مدرسه را انتخاب کرد ؟ دانشآموز : ما وقت خودمان را در مدرسه میگذرانیم و مدرسه را دوست داریم . پس هفت نفر موضوع مدرسه را انتخاب کردند .
|
1ـ مدرسه زندان کوچک ولی دشت بزرگ است . 2ـ مدرسه مکانی است که در آنجا درس میخوانیم و خاطرات تلخ و شیرین را در آن تجربه می¬کنیم . 3ـ مدرسه جاندار ولی بیجان است . یعنی همه فکر می کنند جان ندارد ولی جان دارد . چون جان آن در احساس اوست . 4ـ مدرسه خانه دوم ما و جامعه کوچکی است . 5- مدرسه جای مقدسی است .
|
معلم : اگر بخواهیم مدرسه را به جایی تشبیه کنیم ،مانند چیست ؟ دانشآموز 1 : ظرف سالاد است . دانشآموز 2 : دشت بزرگ است . دانشآموز 3 :مانند باغ است . دانشآموز 4 : مانند ظرف آش است . دانشآموز 5 :مثل دریاست .
معلم : چند لحظه بعد از صحبتهای من چشمهایتان را ببندید و فکر کنید مدرسه جاندار و انسان است . احساس خود را از زبان مدرسه بنویسید . یعنی اگر بجای مدرسه بودید از بچهها چه میخواستید . معلم : فرصت تمام شد . جمله هایتان را بخوانید من یادداشت کنم .
دانشآموز 1 :دوست دارم بچهها با آرامش برپیکرم قدم بزنند . دانشآموز 2 :من مثل یک آلبوم ، حوادث و خاطرات بچهها را در دل خود جای میدهم. دانشآموز 3 : از دانشآموزان خوا هش میکنم که درحیاط من آشغال نریزند و مرا کثیف نکنند . دانشآموز 4 : دوست دارم همیشه بچهها در من جشن بگیرند و شاد باشند . دانشآموز 5 : اگر وسیلهای از بچهها گم شود من شبانه روز نمیخوابم و از آنها نگهداری میکنم. دانشآموز 6 : بعضی از بچهها من را زندان فرض میکنند ولی من آنان را دوست دارم. دانشآموز 7 : دوست دارم بچهها در من با آرامش بازی کنند .
|
معلم : بچهها کافیست. جملات قشنگی گفتید . حالا در گروه بنشینید . از تمام جملاتی که خودتان گفتید . انشاء بنویسید .
|
معلم : زمان تمام شد . هر چهار انشاء را در کنار هم بگذارید و از ترکیب آنها یک انشاء بنویسید . معلم : فرصت تمام شد . کدام گروه آمادگی دارد انشاء را بخواند . دانشآموز : بنام خدا من جامعه دوم بچهها هستم . بهترین ایام من مهر ماه است . روزی که شادی بچهها را به جان خریدم . مدرسه جای مقدسی است . مدرسه مثل آلبومی است که خاطرات را در خود نگه میدارد . از بچهها خواهش میکنم من را تمیز نگه دارند . من دوست دارم بچهها در من جشن بگیرند . معلم : بچهها نظری ندارید . دانشآموز : با اینکه خودمان انشاء نوشتیم ولی در برخی جملات ارتباطی وجود نداشت . دانشآموز دیگر : سلام من مدرسه هستم . من خانه دوم بچهها و جامعه کوچکی هستم . من بچهها را دوست دارم . بچهها در من خاطرات زیادی بوجود میآورند . بعضی از بچهها من را زندان فرض میکنند ولی من دشت بسیار وسیع هستم دوست دارم بچهها با آرامش در من قدم بزنند . اگر وسیلهای از بچهها گم شود من شبانه روز نمیخوابم و از آن نگهداری میکنم . خواهشی که از بچهها دارم این است که من را کثیف نکنند . دانشآموز دیگر: مدرسه خانه دوم بچههاست. بچهها در آن آسایش و آرامش دارند. مدرسه جایی است که در آن بچهها درس میخوانند و خاطرات تلخ و شیرین را در آن به جا میگذارند. اگر وسیلهای از بچهها گم شود من بیدار میمانم. مدرسه مانند کاسه است، نخود و لوبیای آن را بچهها و نمک آن را بچههای بامزه تشکیل میدهند. معلم: نظرتان راجع به این انشاء چه بود؟ دانشآموز: این گروه کلمه بچهها را زیاد به کار برده بود. معلم: گفتید که نخود و لوبیا مثل بچههای مدرسهاند، یعنی چه؟ چیزهای دیگری نیز داخل آش است. رشتههای آن نیمکت، کاسه آن مثل کلاس و قاشق آن خانم معلم است. معلم: یک نفر بیاید پای تخته و توضیح بدهد که از اول چه کارهایی انجام دادیم. دانشآموز: بچهها هر کلمه و جملاتی را که به ذهنشان میآمد گفتند و در گروه آن را توصیف و تشبیه کردند. یکسری خود را جای مدرسه گذاشتند و مدرسه را با چیزهایی مختلف تشبیه کردند. نتیجه آن انشاء ارشد که بچهها نوشتند.
|
معلم: شاید در این فرصت کوتاه مطالبی به ذهن شما رسید ولی به علت زمان کم نتوانستید بنویسید بعداً میتوانید مطالب خود را کامل کنید.
|